NOVINKY

arr3Poď sa učiť lietaťPoď sa učiť lietať pozývame ťa do otvorených kurzov lietania, staň sa pilotom vetroňa , prípadne... arr3fotogaleriaPridané tlačivo na 2% z dani za rok 2015 - na uvodnej strane Lysec 2016 DOL 2014 stretmutie...

KONTAKTY

Aeroklub Martin
Letisko Tomčany
036 01 Martin
tel: 0905 247 038, 0917 277 647
napíšte nám
Bar - ubytovanie - +421 907 088 124
rezervácia ubytovania - letkaubytovna@gmail.com

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.droid27.transparentclockweather
Počasie v Martine
(informatívne)

Poistenie pilotov
.
Poistenie lietadiel

» Scheibe Bergfalke IV
Scheibe Bergfalke IV

 

Scheibe Bergfalke IV na Slovensku.
Deň 28 Apríl 2012 sa zapíše do dejín Slovenského plachtárskeho diania, ako deň s ďalším prírastkom na našom plachtárskom nebi. Po minuloročnom nákupe dvojmiestneho vetroňa Janus OM-0901 sa v Aeroklube Martin ocitol ďalší dvojmiestny vetroň nemeckej výroby a tým je Bergfalke IV, ktorý v našom Aeroklube bude plniť úlohy hlavne výcvikového charakteru.
Celá akcia od prvého kontaktu predávajúceho, trvala asi 16 dní a na tretí pokus sa nám podarilo nákup aj uzavrieť. V prvých dvoch prípadoch sme pokiaľ ide o poradie záujemcov o BF-4 ťahali za kratší koniec, ale nakoniec sme obchod úspešne uzavreli na tretí pokus a výcvikový vetroň máme doma. Len pre zaujímavosť pripájam aj obrázky, pekné kusy ktoré si našli domov v Belgicku ak sa nemýlim.
Vetrone Bergfalke sú nemeckej výroby a boli navrhnuté pánom Egon Scheibenom. Prototyp vzlietol 5 Augusta 1951. Na konci roku 1951 Scheibe založil fabriku a výrobnú linku opúšťa vylepšený Bergalke II. Vetroň ma fixný podvozok, trup oceľovej trubkovej zváranej konštrukcie pokrytý tkaninou. Kokpit je pre dve osoby sediace v tandeme s plne funkčným dvojitým riadením. Krídla s dreveným nosníkom sú pokryté „preglejkou“ a namaľované podľa požiadaviek. Na konci roku 1982 sa v licencii v Španielsku vyrobilo už viac ako 300 lietadiel s označením Bergfalke III, pričom tretia verzia v poradí mala drobné vylepšenia ako napr. zadné ostruhové koliesko namiesto lyžiny, vylepšený profil krídla a pod. Scheibe tiež vyvinul Bergflake s motorom známy pod označením Bergfalke IVM 3, avšak nikdy sa nespustila sériová výroba tohto typu. Celkovo sa vyrobilo približne 2000 kusov vetroňov pod touto značkou, pričom niektoré lietajú do dnes. Základná charakteristika: Dĺžka: 8m, Rozpätie: 17,2m, Výška: 1,5m, Prázdna hmotnosť: 300kg, Max. vzletová: 500kg, Max. rýchlosť: 200km/ h, Max. kĺzavosť: 1:34.
Naloženie vetroňa v krajine Vikingov prebehlo za sychravého počasia. Všetko prebehlo podľa plánu a miestny Aeroklubáci nakladanie vetroňa urýchlili o jeden deň, takže Ebay hodnotenie- „Well recommended“ alebo „five stars“. ?
Vykladanie po dvoch dňoch cesty prebehlo bez problémov, vysokozdvižkár Milan z miestnej firmy Stalinových závodov ťažkého strojárstva ochotne prišiel aj v sobotu a zložil približne 500kg náklad na rodnú hrudu v Martine a zaslúžene zobral € 15 za odvedenú prácu. Takže opätovne spolupráca vynikajúca, Ebay hodnotenie- „Well recommended“ avšak za neprimerané handing charges dávam len „three stars“ ?
Príchod na verejné letisko Martin sme tiež zvládli na výbornú, dokonca sme tentokrát na moje počudovanie neboli nikým obmedzovaní a vyhosťovaní, takže sme sa mohli na plno venovať oslavným chorálom s nealko šampáňom. Ako prvý predseda a potom my ostatní...
Skladanie nášho Bergfalke BF-4 na letisku v Martine sa udialo pod prísnym dohľadom technickej kontroly člena US military, ktorý nás poctil návštevou. Následný Unterschrift do dokumentu znamenal, že môžeme „ťahať“ na štart.
…..samozrejme až po povinnom fotografovaní…….
Zástupca technického oddelenia lietadiel a vetroňov “Aeroklubu Martin” sa odvážil spolu so mnou vykonať prvý historický let v Martinskej kotline a otestovať všetky “hejblátká” v našom novom prírastku. Keď som chcel zatiahnuť za páku “vztlakové klapky” počas štandardných povinných úkonov, inštruktor- inšpektor v jednej osobe niečo za mnou veľmi škaredé povedal a asi tri krát to zopakoval a keď som zahlásil že náš prírastok nemá vyváženie (BF- 4 nemá vyvaženie na ľavej strane ale na pravej) to si už inštruktor- inšpektor v jednej osobe vložil do ruky tú vec čo má na krku, viď foto ? a opäť niečo neslušné zamrmlal……
....nie, nikto mi nechcel veriť, že taký excelentný a výkonný vetroň akým BF- 4 je, nemá vztlakové klapky......musel som názorne prezentovať, výsledok znie: Nie nemá!! ?
Pevne verím že nákupom tohto školného vetroňa aj Aeroklub Martin oživí výcvikové aktivity, ktoré sú kvôli „uzemneniu“ nosného typu L-13 utlmené a po dlhšej odmlke aj na naše verejné letisko pritiahneme budúcich pilotov/ členov AK Martin.
Prajem nášmu vetroňu veľa úspešných štartov, pristátí a veľa vyškolených pilotov.
Spracoval: Juraj Jánošík
Člen AK Martin

 

NzA0NjZlY